Depremlerde yakınlarına ulaşmak isteyen milyonlarca vatandaşın aynı anda arama yapması, iletişim hatlarını kilitleyerek haberleşmeyi aksatıyor. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, bu soruna kalıcı çözüm bulmak için operatörlere talimat verdi ve Japonya’da kullanılan yeni bir formül gündeme alındı.
NTV’de yer alan habere göre, Bakan Abdulkadir Uraloğlu’nun talimatıyla başlatılan çalışmada, olası afet anında hatların çökmesini önleyecek alternatif sistemler üzerinde duruluyor.
Japonya’da uzun süredir uygulanan modele göre, kullanıcılar telefonlarına “Ben iyiyim ve şu konumdayım” mesajı bırakabilecek. Yakınları aradığında bu sesli mesajı dinleyip telefonu kapatabilecek.
Böylece milyonlarca kişinin aynı anda arama yapmasının önüne geçilerek hat yoğunluğu azaltılacak.
Bakanlık verilerine göre, 23 Nisan’da İstanbul’da meydana gelen 6,2 büyüklüğündeki depremde tam 52 milyon kişi aynı anda arama yaptı ve bu durum iletişimde 10 dakikalık kesintiye yol açtı. Yeni sistemle bu tür aksaklıkların önüne geçilmesi hedefleniyor.
Öte yandan, deprem sonrası iletişim trafiği için Bakanlık, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) ve operatörler AFAD Koordinasyon Merkezi’nde “Kriz Masası” kurarak süreci yönetiyor.
Operatörler hızla ilk raporları hazırlıyor, mobil baz istasyonları ve acil müdahale araçları bölgeye sevk ediliyor. Enerji kesintilerine karşı jeneratör ve yakıt desteği sağlanıyor. Ayrıca depremzedelere ücretsiz görüşme, SMS ve internet paketleri tanımlanıyor.
Afet anlarında en büyük sorunlardan biri olan haberleşme kesintilerini önlemek için Türkiye, Japonya modelini gündemine aldı.
Hayata geçirilmesi planlanan yeni sistem sayesinde vatandaşların yakınlarına ulaşma ihtiyacı kesintisiz karşılanacak ve kriz anlarında iletişim daha güçlü hale gelecek.